DK
 
DK

Mylan over hele verden

Luk

Vælg et af vores websteder fra listen nedenfor.

  1. Afrika

    1. Sydafrika
      1. English
  2. Nord- og Sydamerika

    1. Brazil
      1. Português brasileiro
    2. Canada
      1. English
      2. Français
    3. USA
      1. English
  3. Asien

    1. Indien
      1. English
    2. Japan
      1. 日本語
  4. Europa

    1. Belgien
      1. Français
      2. Nederlands
    2. Bulgarien
      1. България
    3. Danmark
      1. Dansk
    4. Finland
      1. Suomi
    5. Frankrig
      1. Français
    6. Grækenland
      1. Ελληνικά
    7. Holland
      1. Nederlands
    8. Irland
      1. English
    9. Italien
      1. Italiano
    10. Norge
      1. Norsk
    11. Østrig
      1. Deutsch
    12. Polen
      1. Polski
    13. Portugal
      1. Português
    14. Rumænien
      1. Romanian
    15. Schweiz
      1. Deutsch
      2. English
    16. Serbien
      1. Serbian Latin
    17. Slovakiet
      1. Slovenský
    18. Slovenien
      1. Slovenian
    19. Spanien
      1. Español
    20. Storbritannien
      1. English
    21. Sverige
      1. Svensk
    22. Tjekkiet
      1. Čeština
    23. Tyskland
      1. Deutsch
    24. Ungarn
      1. Magyar
  5. Stille-havområdet

    1. Australien
      1. English
    2. New Zealand
      1. English

Hos Mylan er vi også stolte over at drive forretning følgende steder.

  1. Marokko
  2. Taiwan
  1. Singapore
Jun 3, 2019

Når dit kald i livet er fremragende patientpleje

Vi talte med en sygeplejerske om hendes dedikation til patienter

Patientpleje er grundstenen for hele vores industri, og sygeplejersker spiller en vigtig rolle for utallige liv. For at få indblik i sygeplejerskernes dagligdag, har vi sat os ned med en sygeplejerske i Tyskland for at høre hendes inspirerende historie

Fru Merko, tak for at sætte tid af til os i dag. Vil du venligst fortælle os lidt om din baggrund – om dig selv og dit arbejde som sygeplejerske?

Jeg startede som sygeplejerske for ca. 28 år siden, på neurologisk afdeling på Evangelische Kliniken https://evk-ge.meinediakonie.de/ i Gelsenkirchen.

Som sygeplejerske indså jeg hurtigt, at det ville blive en livslang læringsrejse, og at min fortsatte uddannelse ville blive afgørende for mig og min måde at støtte patienterne bedst muligt. Gennem årene i klinikken fik jeg yderligere kvalifikationer, først som sygeplejerske inden for slagtilfælde og efter yderligere uddannelse, inden for multipel sclerose (MS). Jeg blev tilknyttet MS-afdelingen som kvalificeret MS-sygeplejerske, og her har jeg nu været i flere år.

I min fritid har jeg gennemgået en anden læringsrejse, nemlig at opdrage mine tre børn, som næsten er voksne nu.

Præcis hvad er multipel sclerose?

MS er en progressive nedbrydende neurologisk sygdom, som påvirker patienter i alle aldre på forskellig vis. Der er i øjeblikket ikke nogen kur, og dermed er en MS-diagnose ofte livsændrende og ensbetydende med en betydelig byrde for både patienter og plejepersonale.

Hvordan støtter du patienter med MS?

Patienterne har brug for følelsesmæssig pleje og støtte, umiddelbart efter diagnosen er stillet. Patienter med MS er ofte relativt unge (mellem 20 og 40 år), skræmte, i fornægtelse, og vores første opgave er derfor at få dem på benene og få dem i gang med næste kapitel af deres liv.

Det er med det udgangspunkt, at jeg startede en MS-supportsession for patienter i vores klinik for tre år siden. Den finder sted på ugentligt basis, fra 9.30 til 15, er gratis og uden registrering. Her har MS-patienter og deres plejepersonale mulighed for at stille mig spørgsmål om sygdommen og behandlingen, blive hørt og få den følelsesmæssige support, de desperat har brug for.

Vores walk-in klinik har ført til en større supportevent her i vores behandlingscenter, som har til formål at skabe bedre dialog mellem læger og patienter – og det er netop det, patienterne virkelig sætter pris på.

Hvordan er lægerne involveret i patientstøtte og -pleje i din klinik?

Lægerne er naturligvis ikke kun interesseret i effekten af behandlingen, men også i patienternes generelle trivsel. Desværre har læger sjældent tilstrækkeligt med tid til at tage sig af patienter, og det er her, at sygeplejerskens rolle bliver afgørende. Vi lytter til patienternes følelsesmæssige behov og formidler deres tilstand til lægerne, som dermed er fuldt opdateret på deres patienter.

Har du haft nogle patienter, der har gjort særligt indtryk på dig?

Der er så mange minder – men der er et særligt med et barn, som kom ind til os med uklare sygdomssymptomer.

Han klarede sig ikke så godt i skolen, og hans lærer troede, at han var blevet skoletræt. Der var ingen, der rigtig forstod, hvad der foregik, og hans forældre følte sig alene i at nå til bunds i sagen – men de nægtede at give op. De kontaktede os, fordi de havde lagt mærke til, at deres søn blev ved med at snuble, uden nogen særlig grund, ved fysiske øvelser i skolen. Og det var så i vores klinik, at vi var i stand diagnosticere ham med MS.

På grund af vores diagnose, kunne vi igangsætte den rette behandling for ham, og i dag er den lille dreng blevet en ung mand, som flittigt studerer arkitektur og forfølger sine drømme.

Når jeg tænker tilbage, var det et af de øjeblikke, hvor du bliver akut opmærksom på, hvor vigtigt det er at støtte børn med MS og deres familier. Forældrene står ofte alene, når de skal beslutte, hvad der er bedst for barnet.

Vi arbejder hele tiden på at skabe flere succeshistorier. I Tyskland er der mangel på rehabiliteringscentre dedikeret til børn, og derfor har vi besluttet os for at åbne sådan et. I øjeblikket er vi ved at sætte et koncept sammen, som kan inspirere vores kliniks ledergruppe, og de er meget interesseret i projektet og har allerede set nærmere på mulighederne for at få sat det i gang.

Det er da en fantastisk nyhed. Fra dit perspektiv, hvordan kan medicinalvirksomheder skabe bedre støtte eller pleje for patienter med MS?

Medicinalvirksomhederne skal blive ved med at producere medicin, men også tilbyde yderligere løsninger og tjenester, som kan hjælpe patienter gennem hele behandlingsforløbet.

Der er også mulighed for at styrke læge-patient dialogen, fx ved at hjælpe med afholdelsen af særlige patientsessioner, hvor en lille gruppe patienter kan mødes med en speciallæge. Det ville give en unik mulighed for at tale med en ekspert og lære mere om de fremskridt, der er inden for behandlingen af MS.

Og til sidst, fra mit eget perspektiv som sygeplejerske, så bør industrien fortsætte med den træning og uddannelse, de tilbyder sundhedspersonalet. Initiativer, der er skræddersyet til at hjælpe os med at håndtere specifikke patientbehov, kommer patienterne til gode, da de dermed får den støtte og omsorg, som de fortjener.

Fru Merko, tak for interviewet.

Det var så lidt. Det er dejligt at opleve, at vores holdning som sygeplejerske betyder noget.

Referencer

1) Phone interview